Ida Mõtteloo Leksikon Viki
Advertisement

Bhagavan Vishnu.jpg

Višnu (sanskriti keeles viṣṇu), hinduismi peamisi jumalaid. Kuulub koos Brahma ja Šivaga jumalate kolmikusse (sanskriti keeles trimurti), kus ta on hoidja ja säilitaja (Brahma on looja ja Šiva hävitaja).

Višnuistid peavad teda ülimaks jumalaks, kellest pärineb kõik loodu. Rasketel aegadel ilmub Višnu maailma kehastuste ehk avataaradena, kellest tuntumad on Rāma, Krišna ja Buddha. Višnu on päästja ning ta aitab kõiki abivajajaid.

Veedades on Višnu väheoluline jumal, Indra noorem vend, kuid aja jooksul tema tähtsus suureneb ning eepostes ja puraanades esineb ta ülijumalana.

Višnut kujutatakse tumesinisena; tal on neli kätt, mis hoiavad võru, nuia, lootost ja merikarpi; ta rind ja randmed on kaunistatud kalliskividega, ta istub või seisab lootosel või kerratõmbunud igavikusümbolil Šeša maol. Višnu kaasaks on Lakšmī ja ta lendab müütilise linnu Garudaga.

Teda austatakse tuhande nimega, näiteks Ananta (sanskriti keeles ‘lõputu’), Hari, Hrišīkeša (hṛṣīkeśa ‘tajude isand’), Nāra (‘inimeselik’), Purušottama (puruṣottama ‘ülim isik’).

Vt ka Hajagrīva.

Advertisement