Ida Mõtteloo Leksikon Viki
Advertisement

lihtinimene,

1. (sanskriti keeles pṛthagjana ‘tavaline inimene’; paali keeles puthujjana; tiibeti keeles so so’i skye bo; hiina keeles 凡夫 fanfu; jaapani keeles bombu) budismis isik, kes ei ole astunud budismi teele ning vastandub õilsale isiksusele (sanskriti keeles āryapudgala); teda on nimetatud ka lapsikuks tavaliseks inimeseks (sanskriti keeles bālapṛthagjana), mis viitab tema põhilisele omadusele lapsikusele ehk rumalusele ehk teadmatusele.

Inglise keeles ordinary being, ordinary person, worldling.

2. (hiina keeles ⼩⼈ xiaoren ‘väike inimene’) Konfutsianismis õilsale vastanduv inimtüüp.

Algupäraselt tähendas lihtinimene vanahiina ühiskonna madalamatesse kihtidesse kuuluvaid inimesi, lihtrahvast. Konfutsianismis on see aga laiem sotsiaal-eetiline mõiste, mis tähistab inimest, kes ei hooli kultuurist ja haridusest ega õilsatest eetikanormidest ning toimib omakasust ja muudest egoistlikest huvidest lähtuvalt. «Vestetes ja vestlustes» leidub hulk Konfutsiusele omistatud ütlusi, kus lihtinimene ja õilis on vastandatud mingi inimliku omaduse alusel: “õilis / on kohane / lihtinimene / on omakasupüüdlik”; “õilis / nõuab endalt / lihtinimene / nõuab teistelt”.

Inglise keeles petty person, ordinary man.

Advertisement