Ida Mõtteloo Leksikon Viki
Advertisement

Khuddaka-nikāya (paali keeles ‘lühikeste õpetussõnade kogu’), Suttapiṭaka viies kogumik, mis koosneb 15 alakogumikust.

  • «Ülendavad värsid» (udāna) sisaldavad 80 Buddha ütlust koos lugudega, kus ta need lausus.
  • «Nõndaöeldu» (itivuttaka) koosneb 112 lühisuutrast, kus proosa vaheldub mõttesalmidega.
  • «Suutrate kogumik» (suttanipāta) sisaldab 70 värss-suutrat ja seda peetakse paalikeelse kirjanduse vanimaks teoseks.
  • «Taevalossilood» (vimānavatthu) kirjeldab taevaseid ümbersünde.
  • «Tondilood» (petavatthu) kirjeldab ümbersünde preetade seas.
  • «Auväärsete isandate laulud» (theragātha) sisaldab Buddha meesõpilaste 107 luuleteost.
  • «Auväärsete emandate laulud» (therīgātha) sisaldab Buddha naisõpilaste 73 luuleteost.
  • «Sünnilood» ehk džaatakad (jātaka) koosneb 547 loost Buddha eelmistest eludest.
  • «Selgitus» (niddesa) on Suttanipāta mitme osa kommentaar.
  • «Suured teod» (apadāna) sisaldab 547 munga ja 40 nunna värsivormis elulugusid.
  • «Buddhade järgnevus» (buddhavaṃsa) räägib 24 varasemast buddhast.
  • «Elulookorv» (cariyāpiṭaka) on värsstekst, mis räägib sellest, kuidas Buddha varasemates eludes bodhisattvana vajalikke võimeid arendas.

Khuddaka-nikāyat peetakse paali kaanoni kõige huvitavamaks ja mitmekesisemaks osaks, kus leidub nii Buddhale omistatud õpetussõnu kui ka hilisemate, enamasti anonüümsete autorite teoseid.

Eesti keeles on Linnart Mälli tõlkes ilmunud «Dhammapada» (1977, 2004, 2005) ja «Lühikesed lugemised» (2004).

Advertisement