Ida Mõtteloo Leksikon Viki
Advertisement

Šiva (sanskriti keeles śiva ‘heasoovlik’), hinduismi olulisemaid jumalaid.

Šiva kuulub koos Brahma ja Višnuga jumalate kol

Shiva as the Lord of Dance LACMA edit.jpg

mikusse (sanskriti keeles trimurti), kus ta kehastab hävingut (Brahma on looja ning Višnu on hoidja ja säilitaja). Samas võib Šival olla väga vastandlikke omadusi: ta on nii looja kui ka hävitaja, nii askeet kui ka himuruse kehastus, nii leebe karjane kui ka kohutav tasuja. Tema elukohaks on Kailāsa mägi.

«Rigveedas» on Šiva teiste jumalate epiteet, hilisemas hinduismis saab ta endale veedadest tuntud hävitava jumala Rudra koha. Šiva on oma järgijatele ka pühendumise (sanskriti keeles bhakti) jumal. Šivas väljendub algne joogi ideaal, kes viibib keskendumises Himaalaja mägedes.

Tema šaktiks on Pārvatī ja tema poeg on Ganeša. Šiva sümbol on linga, mille kujul teda antropomorfsete kujutiste kõrval ka austatakse.

Teda kujutatakse tavaliselt valge kehaga, rõivaks vaid niudevöö, kuid tema raevukad kujud võivad olla ka punased või mustad; tal on kolm silma; krooni asemel kannab ta askeedile omaselt pealaele kokku seotud juukseid; teda ehivad pealuud ja maod; tema atribuudiks on kolmikhark või kirves, sõiduvahendiks pull Nandi.

Šiva tuntuim kuju on Nāṭarāja ehk Tantsukuningas, kelle tants väljendab maailma loomist, kestmist ja hävingut ning samuti vabanemist (sanskriti keeles mokṣa).

Advertisement